Fem veier til MERSALG


Fem veier til mersalg

 You can drag this picture to the Html Editor
Mersalg er en av hovedstrategiene for de fleste bedrifter. 

Men ikke alle bruker alle mersalgs-strategiene som kan føre til måloppnåelse.

e-management.no har gjennom 20 år spesialisert seg på det som skjer i det avgjørende møte med kunden.


Bildet : Nicolay Leganger underviser i mersalg - her service..

Mersalg oppnår du ved å

  • gi medarbeiderne faglig utvikling om det de selger og salgsprosessen
  • motivere dem og deg selv til mersalg
  • strukturere salgs og serviceprosessen ut fra kundens behov og opplevelse
  • benytte de muligheter kundens sanser gir deg for merkevarebygging
  • benytte de muligheter kundens situasjon og behov i øyeblikket gir deg (sliten, sulten, etc.)
  • ivareta de konkurransefortrinn du har i nærmarkedet
  • eliminere tap av kunder - og arbeide kreativt for å få inn nye. 
  • aktivere kundenes nettverk.

Dette er de 5 strategiene:

1. Ta vare på kunden slik at det blir en (tro)fast kunde

Det koster 5 ganger så mye å få en ny kunde som å yte ekstra for å beholde dem du har.  I løpet av året mister du kanskje 10% av kundene dine. Av dem kan du regne med at 70% var misfornøyd med behandlingen de fikk. Ikke varene.  Disse 7% må du betale dyrt for å fornye (les: reklame og salg).

Sannsynligvis er det ikke kunden det er noe galt med -men kundebehandlingen. Så tett igjen hullene med opplæring og utvikling - ta vare på kundene med god service. Da kommer de tilbake!

2. Få inn nye kunder

Her er reklamebyråene, markedsførerne og selgernes område. På våre sider får du tips om salg og salgsteknikker.  

Alle selgere og reklambyråer bør kunne DISK-modellen, som handler om hvordan du skal motivere og kommunisere med ulike mennesketyper.

Eliteselgerundersøkelsen viste at en av forskjellene på de dårrligste og beste selgerne var serviceapparatet. De beste selgerne slapp å bruke tid på brannslukking.

Å få nye kunder inn  handler også om utstilling av varer og aktiviteter utenfor salgsstedet.  Hvordan appelerer ditt salgssted til kundens 5 sanser?

 

3. Få hver kunde til å kjøpe flere artikler

Pluss-salg er å få hver kunde til å kjøpe et komplimentert produkt - eller andre varer. Vi deler inn i:

  • Medsalg - Noe som hører naturlig med eller øker verdien av utgangsobjektet.
  • Kryssalg - Noe som ikke hører naturlig med til utgangsobjektet.
  • Sidesalg - Når vi ikke har utgangsobjektet med kunden kjøper noe som dekker samme behovet.
  • Oppsalg . Når kunden kjøper et produkt som er dyrere enn utgangsobjektet.
  • Nedsalg - Når kunden kjøper noe som er rimeligere enn utgangsobjektet (dagens tilbud).

Dette skjer ved vareeksponering og ved salgskommunikasjon.  Man kan støte fra seg kunder med å mase - men ikke ved å hjelpe dem til større nytte av produktet de trenger.  Det er god service å tenke på kundens beste. Vi har kurs og kick off i mersalg der deltagerne lærer hvordan de skal kommunisere med kunden. 

Mersalget skjer også uten at selgere snakker med kunden.  En kartlegging av kundenes bevegelser i lokalet vil avdekke potensialet for tause selgere og påvirkning av kunden gjennom de øvrige sansene.

4. Få kunden til å ta med nye kunder

De fleste av oss har fått vervepremier i bokklubber etc. Men vi kan fortelle deg mange andre måter du kan gjøre dine kunder om til dine ambassadører!

  • God kundeservice gir et godt rykte
  • Medarbeidere som anbefaler varer og aktiverer sin krets.
  • Visittkort teknikken
  • Kjentmanns rabatt
  • Fødselsdagsklubben
  • Demokvelden
  • Kurs opplegget
  • Vennesalget
  • Fagforeningen
  • Brukergruppen
  • Brosjyrevandreren
  • MLM teknikken
  • Web aktiviteten
  • Konkurranse metoden

Kontakt oss så gjennomgår vi dine muligheter sammen med deg.

5. Motiver deg selv og medarbeiderne

Alle systemer har en svakhet. Det er den menneskelige faktor.  Lær deg selvledelse - og motiver dine medarbeidere individuelt og som gruppe. La dem glede seg over suksessen -men også tjene på det! Les og lær om ledelse her - og ta oss gjerne med i prosessen.


 ARIKLER OG KURS I MERSALG

  Bedre servicekurs enn God Utvikling sine kurs i kundeservice skal du lete lenge etter! Free
Hva er det som gjør servicekurs til en god opplevelse? Dersom du planlegger et servicekurs kan du få noen tips her.
Hva sette serviceledelse og serviceytere mest pris på å oppleve på kurs i kundeservice?

...read more
  Kurs i kundebehandling 2 - DETTE ER GOD SERVICE! Free
På dette kurset vil du bli bevisstgjort på forskjellen mellom service og GOD service. Vi ser etter hva som hindrer god service. Du lærer og trener på kommunikasjonsteknikker med fokus på at god service leder til mersalg. Vi har spesielt fokus på hvordan bedre kommunikasjonen med kunden. Kurset legger vekt på praktiske øvinger og gruppeoppgaver. Du vil bruke arbeidsbok og videooppgaver.

...read more
  Kurs i kundeservice: 3 - ULIK BEHANDLING GIR BEDRE SERVICE (DISK) Free
Med individuell kundebehandling gir du bedre service. Du skal ikke behandle alle andre slik du selv ønsker å bli behandlet! Innsikt i ulike personlighetstyper øker salget og gir bedre service, samarbeid og motivasjon. Kurset er delt inn i tre økter, med en times pause mellom øktene.

...read more
  Kurs i kundebehandling: 5 - LØSNINGSFOKUSERTE SAMTALER I KUNDESERVICE Free
Deltagerne får en lettfattelig innføring i salgsprosessen, og blir oppmerksomme på mulighetene som ligger i løsningsfokusert kommunikasjon. De lærer om oppmerksomhet, samtaleteknikker og avklarende spørsmål.

...read more
  Kurs i kundebehandling: 6 - SKAP MERSALG OG PLUSS-SALG Free
Det er vanlig at salgsmedarbeidere ikke våger å forsøke mersalg, eller fort gir opp. Salgsmedarbeidere tror på myten om at kundene misliker alle former for mersalg. I dette seminaret får du svar på hvilke former for mersalg kundene liker og hvilke de misliker, og trening i hvordan du utfører dette i praksis.

...read more
  Kurs i kundebehandling: 9: - LEDELSE AV KUNDESERVICE Free
Dette kurset i serviceledelse handler om hvordan ledere/mellomledere over tid kan holde fokus på serviceutvikling. Vi bevisstgjør deg som leder på viktigheten av motiverte medarbeidere, av å holde fokussamtaler, av konkrete målinger av holdninger til service, av å sette seg konkrete servicemål og av å følge opp satsingen over tid.

...read more


  Tlf: 88005525. E-post: red@e-management.no
Informasjon