Den gode kundebehandlers etikk ? uansett bransje
Forholdet til kunden
1 Kundens interesse går foran mine og bedriften interesser.
2 Jeg tar medansvar for kundens helse, fremtid og velbefinnende.
3 Jeg sørger for at kunden har all relevant informasjon om sine rettigheter som kunde.
4 Jeg sørger for at kunden får alle sine rettigheter som kunde.
5 Jeg beskytter mine kunders integritet. Jeg gir ikke vekk deres navn, adresser eller
opplysninger om deres kundeforhold uten skriftlig tillatelse fra kundene.
6 Jeg behandler alle kunder med høflighet og respekt ? uansett alder, opphav og
utseende.
7 Jeg utnytter ikke kundens mangel på kunnskaper.
8 Jeg snakker alltid sant.
9 Dersom jeg ikke kan svare på et spørsmål, opplyser jeg om det og undersøker for
kunden.
10 Jeg snakker aldri negativt om egen organisasjon, kolleger eller om andre kunder
Forholdet til produktene og salget av dem
11 Jeg har som mål at kunden skal gjøre en god handel.
12 Jeg setter meg godt inn i produktene, deres egenskaper og bruken av dem.
13 Jeg undersøker kundens behov og problemer når kunden er usikker, og når det kan
være grunn til å tro at han vil ha nytte av det.
14 Jeg forteller åpent om produktets styrker og begrensninger og om aktuelle
konkurrerende produkter.
15 Jeg selger ikke uten at jeg er sikker på at kunden vil ha glede av produktet.
16 Jeg selger ikke dyrere eller mer avanserte produkter enn kunden kan gjøre seg nytte
av.
17 Jeg holder alltid det jeg lover. Dersom det ikke er mulig, informerer jeg kunden.
18 Jeg oppfordrer kunden til å klage til meg dersom han ikke er fornøyd.
19 Jeg tar ansvar for hele livsløpet til produktet jeg selger. Jeg veileder kunden etter
kjøpet dersom han har behov for hjelp.
20 Jeg tilbyr ikke kunden tilleggsgoder eller ytelser som er, eller kan oppfattes som
bestikkelser og smøring.
Forholdet til bransjen
21 Jeg gjør meg kjent med viktige aktører i bransjen.
22 Jeg lærer meg om alternative (konkurrerende) produkter som kan løse min kundes
problemer.
23 Jeg anbefaler konkurrenter når jeg er sikker på at de er mer nyttig for kunden enn meg
selv.
24 Jeg snakker aldri negativt om mine konkurrenter.
Forholdet til samfunnet
25 Jeg overholder myndighetenes lover og regler.
26 Jeg gir kunden garantier som er bedre enn lovens minstekrav.
27 Jeg priser varene slik at fortjenesten er rimelig.
28 Jeg driver butikken slik at jeg forurenser miljøet minst mulig og tar ansvar for planeten.
29 Jeg bygger all min virksomhet på rettferdig, menneskeverdig og lovlydig handel, der ingen mennesker blir krenket eller uverdig behandlet.
30 Jeg forvisser meg om at alt levende som påvirkes av min virksomhet, blir forvaltet på en human og bærekraftig måte.