UTVIKLE:  SERVICE  LEDELSE  PERSON  DISK-TEST  KURS  OM OSS  e-KURS  FAQ 
Referanser Bli vår kunde SØK
 
Få mersalg gjennom bedre kundeservice! Tilbake

God kundeservice er fundamentet for mersalg. Du taper minst 5% av kundene dine på dårlig kundebehandling. Likevel er dette bare en av ti grunner til at du bør fokusere på bedre service.

Få mersalg gjennom bedre kundeservice!

10 gode grunner til at du bør bruke ressurser på å utvikle kundeservicen i din bedrift.

Skrevet av Nicolay Leganger, daglig leder i Effektiv Kompetanse as - www.e-management.no

 

 

Denne artikkelen fokuserer på hva bedrifter taper på dårlig kundeservice. Hva kan DU tjene på dette?  I denne artikkelserien vil vi vise hvordan du kan gå frem for å utvikle servicen. Ta kontakt med oss om du vil i gang før.

 

Små og mellomstore bedrifter er ofte svært avhengig av hver enkelt kunde. Å miste en av dem kan få dramatiske ringvirkninger. Siden konkurranse er en del av hverdagen lar mange være å ta en selvkritisk gjennomgang av hva som gikk galt. I stedet trekker man på skuldrene og tenker at ?denne gangen var noen andre bedre?. Så kaster man seg over dagens oppgaver med nye lodd og nye gevinster. Men jeg har dårlige nyheter.

1. I 70 prosent av tilfellene var det din egen feil, om vi skal tro på undersøkelser om hvorfor kunder skifter leverandør.

Bare 30 prosent oppgir pris, kvalitet, utvalg, nærhet, distribusjon etc. som årsak. De øvrige 70 likte ikke måten de ble behandlet på. Det vi gjerne kaller kundeservice.
Hva betyr dette for din bedrifts økonomi?


2. For det første et fem prosent tap av omsetning i år.

I USA regner de 7,5 prosent som normal kundeavgang. Da er dødsfall og flytting, tilfeldige kunder på gjennomreise etc. medregnet. Av disse 7,5 prosent er 7/10 tapt pga dårlig kundeservice. Det gir fem prosent tapt omsetning.



Du må være registrert som abonnent for å kunne lese hele artikkelen.


Skrevet av: Nicolay Leganger
Dato: 27.02.2015
    Skriv ut

 Tips en venn

Avsenders e-post:
 
Mottakers e-post: