I denne artikkelen tar vi for oss konflikter og strategier for løsning av dem ut fra hvilket nivå de er på.  Artikkelen er ment som en grunnleggende innføring i konflliktperspektivet, slik at du lettere kan avdekke konflikter mellom personlige mål og organisasjonens mål, mellom personer og gruppen, mellom grupper og mellom individer i gruppen. 
Definisjon: En person, personer, eller grupper er i konflikt når de kjenner seg forhindret, blokkert, irritert eller frustrert av en annen part.
Van der Vliert (1984) 
| Folk vil alltid oppleve konflikter, men som regel kan vi snakke ut om dem. Noen ganger kan vi ha behov for hjelp til å løse konfliktene.  Dette gjelder særlig dersom konfliktene har utviklet seg til et nivå der bedriftens og personenes interesser er truet.  For å håndtere konflikter er det viktig å kjenne til  målsetningen med konflikthåndtering og de ulike konfliktnivåene. Når du kjenner til dette, vil du forstå de ulike  strategier for å løse konflikter.   
 
 
 Du må være registrert som abonnent for å kunne lese hele artikkelen.
 
 
   | 
                        
                        
                        
                        
                        
                            
                                | Skrevet av:
                                    Øystein Hauglie Dato:
                                    27.02.2015
 |