I denne artikkelen tar vi for oss konflikter og strategier for løsning av dem ut fra hvilket nivå de er på. Artikkelen er ment som en grunnleggende innføring i konflliktperspektivet, slik at du lettere kan avdekke konflikter mellom personlige mål og organisasjonens mål, mellom personer og gruppen, mellom grupper og mellom individer i gruppen.
Definisjon: En person, personer, eller grupper er i konflikt når de kjenner seg forhindret, blokkert, irritert eller frustrert av en annen part.
Van der Vliert (1984)
Folk vil alltid oppleve konflikter, men som regel kan vi snakke ut om dem. Noen ganger kan vi ha behov for hjelp til å løse konfliktene. Dette gjelder særlig dersom konfliktene har utviklet seg til et nivå der bedriftens og personenes interesser er truet. For å håndtere konflikter er det viktig å kjenne til målsetningen med konflikthåndtering og de ulike konfliktnivåene. Når du kjenner til dette, vil du forstå de ulike strategier for å løse konflikter.
Du må være registrert som abonnent for å kunne lese hele artikkelen.
|
Skrevet av:
Øystein Hauglie
Dato:
27.02.2015
|