UTVIKLE:  SERVICE  LEDELSE  PERSON  DISK-TEST  KURS  OM OSS  e-KURS  FAQ 
Referanser Bli vår kunde SØK
 
Hvordan utvikle bedre service? Tilbake

Hvordan kan en prosess for serviceutvikling legges opp? Hva er fremgangsmåten for vellyket utvikling av service? Les denne oppskriften på service-utvikling som vi har gjennomført i flere små og store bedrifter.

Problemet med utvikling av service er at det koster tid, krefter og kapital.  Muligheten er økt kundelojalitet, mer effektive medarbeider og økt omsetning.

Utfordringen er å utvikle medarbeidere, ledere, produkter og tjenester. På hvert av disse områdene kan alle utvikle kompetansen og bli dyktigere.

Det viktigste utgangspunktet for vellykket serviceutvikling er likevel kontakten med kunden - selve kommunikasjonen.  Vi tenker da ikke på salgskommunikasjonen - men læresituasjonen.  Hva kan kunden lære oss om hvordan vi kan forbedre våre tjenester?  Hvordan kan vi få kunden til å gi oss den informasjonen vi trenger - og hvordan sikrer vi at vi oppfatter og implementerer dette på en slik måte at bedriften tjener på det?   I en kontinuerlig prosess?

Hovedtrekkene i serviceutvikling er slik:

  • Kartlegge situasjonen
    • kundenes oppfatning av servicenivået,
    • medarbeidernes holdninger, evner og muligheter for å gi bod service
  • Lære opp ledere i motivasjon og serviceutvikling
  • Lære opp ledere og medarbeidere i service og kundebehandling.
  • Sette mål for servicenivå og tracke utviklingen
  • Sette i verk tiltak som tilrettelegger for kommunikasjon med kundene - og læring.
  • Opprettholde fokuset og motivasjonen for serviceutvikling

Les videre og se et eksempel på hvordan en prosess for serviceutvikling kan se ut.

Klikk her for å registrere deg som prøveabonnent.Du må være registrert som abonnent for å lese videre. 
Vennligst registrer deg nå, så får du automatisk tilgang.

 

 



Du må være registrert som abonnent for å kunne lese hele artikkelen.


Skrevet av: Nicolay Leganger
Dato: 04.03.2007
    Skriv ut

 Tips en venn

Avsenders e-post:
 
Mottakers e-post: