MOTIVASJON AV ULIKE MENNESKETYPER

MOTIVASJON AV ULIKE MENNESKETYPER

  Bli bedriftsabonnent - få tilgang til e-kurs fra kr. 200 pr mnd 
Når du blir bedriftsabonnent får du tilgang til alle ressursene her. Les her om dine betingelser, og hvordan du går frem.

...les mer
e-læring om motivasjon av ulike mennesketyper
Ved å klikke her finner du alle linkene som er beskrevet under. Registrer deg som abonnent først.
    Bli Gjest - delta gratis!
Som gjest har du mange fordeler. Vi trekker frem uike tema fra e-læring og artikler som du kan lese gratis en periode. Du får nyhetsbrev når det skjer endringer.

...les mer

  • Ta først en DISK-analyse og finn din egen stil, med styrker og begrensninger
  • Hovedtrekkene i DISK-modellen.
  • Se videoer om ulike typer (DISK-modellen)
  • To minutter Video: Hva er din grunnleggende motivasjon?
  • Hovedtrekkene i DISK-modellen.
  • Se videoer om ulike typer (DISK-modellen)
  • Les om hvordan du skal tilpasse deg de ulike typene
  • Video: DISK-typene i samspill på et møte
  • Servicekurs gir deg bedre salg, fordi selgerne får frigitt tid.
  • Sett mersalgstreningen i system: 5 KICK-OFF I MERSALG

 e-læring

e-læring

You can drag this picture to the Html Editor
You can drag this picture to the Html Editor
You can drag this picture to the Html Editor
You can drag this picture to the Html Editor
You can drag this picture to the Html Editor
You can drag this picture to the Html Editor

Se kursoversikten i kundebehandling

Les om multilæring.

 Kurs

You can drag this picture to the Html Editor
You can drag this picture to the Html Editor
You can drag this picture to the Html Editor
You can drag this picture to the Html Editor
You can drag this picture to the Html Editor
You can drag this picture to the Html Editor

 INSTRUKTIVE ARTIKLER OM MOTIVASJON

  Bli Gjest - delta gratis! Free
Som gjest har du mange fordeler. Vi trekker frem uike tema fra e-læring og artikler som du kan lese gratis en periode. Du får nyhetsbrev når det skjer endringer.

...read more
  God kommunikasjon i salg og kundeservice (Freefor subscribers)
God service handler om å gi kunden en god opplevelse. Kunden skal (om mulig) ha en bedre følelse etter å ha møtt deg enn kunden hadde før møtet. I alle fall ikke en verre følelse. Den gode nyheten er at du er skapt for å få dette til. Det er bare å lære seg hvordan hjernen virker når du kommuniserer ...

...read more
  Kursmoduler for utvikling av LEDELSE Free
Kurs i ledelse: Sett sammen ditt eget program ut fra denne menyen. Du finner stier til video og artikler om tema innen ledelse (registrer deg som abonnent).

...read more
  Selvledelse – århundrets lederprosjekt (Freefor guest)
Jan Spurkeland om selvledelse:
Det handler mer og mer om selvledelse og utstrakt delegering, og mindre og mindre om styring og kontroll. Kompetente medarbeidere trenger fullmakter og frihet – ikke skulderkikkende voktere. Derfor er det betydningsfullt at våre ledere evner å stole på folk og gjøre dem selvstendige.

...read more
  Nå dine mål ved å: Free
  • formulere din visjon      les mer
  • sette opp mål og prioritere tiltak    les mer
  • se dem på skjermen din hver dag les mer
  • få påminning på din e-post       les mer  
  • feire dine fremskritt             les mer   


...read more
  Målsettingsarbeid i virksomheter (Freefor guest)
Av Rune Semundseth
Hvis flere ledere blir flinkere til å forstå menneskets natur og legge til rette for HELE individet (bl.a. gjennom innlevelse og ved å stille gode spørsmål), vil vi alle jobbe mer effektivt sammen for å nå nye mål.

...read more
  Lytt til korte programmer om motivasjon (Freefor guest)
Prodkasting om selvtillit:1 april 2002 laget NRK P1 Norgesglasset en serie de kalte "Lyst på livet". Intervjuobjekt og faglig koordinator var vår samarbeidspartner Kristoffer Omdal.

...read more
  Gi motivasjon med tilbakemelding - RIS og ROS! (Freefor subscribers)
Motivasjon handler om starte, styre og stoppe atferd Motivasjon handler om hva som gir energi til å sette i gang, opprettholde og endre atferd (oppførsel). Tilbakemelding er  viktig for motivasjon. Tilbakemelding er som tømmene på hesten, det er disse vi bruker i den daglige ledelsen for å styre medarbeidere. I denne første artikkelen får du en grunnleggende innføring i tilbakemelding - hva som er viktig når du gir det til noen, og hva du må huske når du mottar.

...read more
  Gi ROS - det bygger selvtillit og gir energi! (Freefor subscribers)
Det å bli verdsatt, få anerkjennelse og ros kan hjelpe mange med å komme i gang med - og gi energi til å fortsette med - bestemte handlinger. Ros er særlig viktig før og under opplæring. Med ærlig verdsettelse forstår medarbeidere at vi har tro på deres evner og potensiale. Slik kan de få selvtillit, mot og styrke til å utvikle seg videre. Les hvordan ros ga Johan Olav Koss og Norge en gullmedalje under OL.

...read more
  Gi korreksjon - vær en tydelig leder. (Freefor subscribers)
Korreksjon, konstruktiv kritikk og "ris" bruker vi til å korrigere atferd, men hvordan gjøre det slik at det gir energi og lyst til å endre seg? Er det riktig å begynne kritikk med ros? Når skal vi bruke korreksjon, og når skal vi la være? Finnes det et system vi kan sette dette inn i?

...read more
  Ros eller ris (korreksjon) - skjema til forberedelse og gjennomføring (Freefor subscribers)
Skjemaet bruker du hver gang du skal gi ros eller korreksjon. Det er viktig at du leser artiklene om ris og ros før du bruket skjemaet.

...read more
  Skjema for medarbeidersamtale: A - evaluering av medarbeider (Freefor subscribers)
Mange kvir seg til en medarbeidersamtale fordi det tar lang tid å forberede seg. Her er et enkelt skjema for medarbeidersamtalen. Vi anbefaler å bruke det ofte i starten (nyansatte). Eksempelet er hentet fra opplæringsprogrammet for en hurtigmatkjede - men det kan lett tilpasses.

...read more
  Skjema for medarbeidersamtale: B - evaluering av leder (Freefor subscribers)
Tør medarbeideren å gi en oppriktig evaluering av leder i en medarbeidersamtale? Hvordan skape trygghet for evaluering av leder? Hvilke enkle spilleregler bør man ha?. Tåler lederen tilbakemelding? Her er et enkelt skjema som kan lette prosessen.Eksempelet er hentet fra opplæringsprogrammet for en hurtigmatkjede - men det kan lett tilpasses.

...read more
  Hvordan endre mental innstilling
- dine tankeprogrammer?
(Freefor subscribers)
Prodkasting om mental innstilling:1 april 2002 laget NRK P1 Norgesglasset en serie de kalte "Lyst på livet". Intervjuobjekt og faglig koordinator var vår samarbeidspartner Kristoffer Omdal.
Her kan du lese artikkelen om saken og høre reportasjen om mental innstilling som ble laget i sakens anledning.

...read more
  Ta ansvar for egen motivasjon
- og motiver andre!
(Freefor subscribers)
Prodkasting om motivasjon:1 april 2002 laget NRK P1 Norgesglasset en serie de kalte "Lyst på livet". Intervjuobjekt og faglig koordinator var vår samarbeidspartner Kristoffer Omdal.
Her kan du lese artikkelen om saken og høre reportasjen om motivasjon som ble laget i sakens anledning.

...read more
  Hun lar firmaet male egne oljemalerier som teambygging Free
Janne Gullaksen er medkursleder på våre kurser og teambyggingsaktiviteter der kreativitet hører med. Team lærer om samarbeide, samtidig som de får med seg egne malierier som bevis. Det er 100 ganger sterkere på veggen enn en "vi skal samarbeide" plakat.

...read more
  Konflikter og konfliktløsning. (Freefor subscribers)
Dersom ditt mål utsettes for en trussel, oppsår en konflikt. Du kan prøve å dempe den eller utvikle den. Står det noen i veien for deg, må det kommuniseres. Raskest mulig tilbakemelding gir best resultat. Spesielt hvis også dine medarbeidere også har lært seg å gi tilbakemelding. En raskt avklart konflikt forhindrer mye energitap. Gode tilbakemeldinger skaper læring og allianser av gryende konflikter. Hvilket nivå er konfliktene på? Hvordan kan de best løses? Les artikkelen om konfliktløsning.

...read more
  Eksempler på servicemål (Freefor subscribers)
Serviceutvikling bør ende ut i målsetninger og planer;
-tiltak for å nå målene.

I vedlagte artikkel finner du noen eksempler på overordnede målsetninger som er relativt lettfattelig.
Disse er laget av medarbeiderne selv.

...read more
  Motivasjon: Bli motivert - og motiverende! (Freefor guest)
Når vi i dagligtalen bruker ordet motivasjon, mener vi ofte "lyst til" å gjøre noe. I psykologien defineres gjerne motivasjon som "de biologiske, psykiske og sosiale mekanismene som aktiverer, energimobiliserer og gir retning til atferd av ulik intensitet til måloppnåelse".
Få oversikt over hvordan motivasjon, personighet og målstyring henger sammen.

...read more
  Nyetablering - Å etablere noe nytt, eller å endre noe eksisterende… (Freefor subscribers)

En av de største utfordring ved Nyetablering er å mestre deg selv.

Unngå at vanetenkning ødelegger for deg når du

  • forstår at det er viktig at du endrer deg
  • ønsker å utvikle nye ferdigheter
  • skal nå nye mål
  • skal  etablere et nytt produkt, en ide eller tjeneste
  • ønsker å styre livet ditt, mer enn å bli styrt
  • skal lede og hjelpe andre med å nå sine mål


...read more
  Slik virker DISK-analysen Free
Skal du alltid være mot andre slik du ønsker de skal være mot deg? Blir alle motivert av det samme som deg? Denne artikkelen leder deg til en rask analyse der du får svar på hvilke DISK stil(er) du benytter mest. Deretter kan du skaffe deg informasjon om hvordan ullike typer tenker, motiveres og handler. Dine muligheter til å forstå mennesker og lykkes i å nå mål sammen med dem vil bli mye bedre.

...read more
  "Individuell plan" - Prosjektoppgave ved grunnutdanningen i sykepleie (Freefor guest)
I vårt siste semester har vi fokus på sykepleierens ledelsesfunksjoner. I den forbindelse har vi, en gruppe på ti studenter, hatt som mål å samarbeide med bydel Grorud om innføring av individuell plan. Underveis har vi gjort oss mange tanker om ledelse, holdninger, motivasjon, endringsprosesser, etikken og lovverket.

...read more
  Maslows behovshieraki - hvordan noen behov er mer grunnleggende, og kommer først (Freefor subscribers)
Maslow beskriver hovedtyper av motivasjon, og har rangert dem etter hva som er mest viktig for å overleve. Det gir en forklaringsmodell som kan være god å ha med seg.

...read more
  Mearbeidersamtale - skjema som lederen kan bruke (Freefor subscribers)
Dette skjemaet er laget for at ledere skal kunne forberede seg på en medarbeidersamtale . Hensikten er både at du skal være selvkritisk, og tenke gjennom hvordan du kan gi medarbeideren bedre støtte - og at du skal tenke gjennom hvordan medarbeiderendin kan forbedre sin måloppnåelse.

...read more
  Behov og drivkrefter i mennesket. (Freefor subscribers)
Hva er et behov? Hva drives vi av? Ja hva er egentlig drifter? Og hvor kommer følelser inn i bildet? Hva har dette med motivasjon å gjøre? I denne artikkelen får du oversikt over viktige psykologiske begreper i motivasjonsteori.

...read more
  Omstilling - et sorgarbeid for hele organisasjonen (Freefor guest)
I denne artikkelen tar vi for oss spesielle problemer du kan møte når du skal arbeide med å sette mål for et team i en organisasjon som er preget av langsiktig endring og omstilling, og som evt. trues av nedbemanning. Du finner vedlagt powerpoint slides som du kan laste ned.

...read more
  Nå målene! Fase 2/3: Handlingsplan med oppfølging og motivasjon. (Freefor guest)
Hvordan avtalter vi fremdrift? Hvilke tiltakt skal komme først i handlingsplanen? Hvordan setter vi opp en motiverende fremdriftsplan - som kan følges opp på personnivå?

...read more
  7 steg til superledelse (Freefor subscribers)
Her beskriver vi den anerkjente 7 trinnsprosessen for å utvikle superledelse. Du finner en oppskrift i 7 trinn på hvordan du skal gå frem. Dette er teknikker som har hjulpet Johan Olav Koss, Lasse Kjus, og svært mange andre idrettsstjerner og ledere i næringslivet til å nå sine mål. Oppskriften viser til motivasjon, teambygging, målsetting, tilbakemelding, sosial støtte m.m. . Alt dette finner du nærmere beskrevet i egne artikler i e-magasinet. Vi ønsker deg lykke til!

...read more


  Tlf: 88005525. E-post: red@e-management.no
Informasjon